About Cookies on this site

We use cookies to collect and analyse information on site performance and usage, to provide social media features and to enhance and customize content and advertisements.

Learn more

Cookies used on the site are categorized and below you can read about each category and allow or deny some or all of them. When categories that have been previously allowed are disabled, all cookies assigned to that category will be removed from your browser. Additionally you can see a list of cookies assigned to each category and detailed information in the cookie declaration.

Norské fjordy a horská kola

Když mi začátkem roku 2016 zavolal Mattias (Fredriksson), bylo jeho nadšení slyšet už z telefonu. Napadlo ho, jak pojmout náš příští katalog a hned měl po ruce i prodejní důvody: fjordy, tajuplné nekonečné skandinávské světlo a stále ještě poměrně utajené stezky pro horská kola… Na to, abychom smlouvu podepsali, to stačilo.

Jakmile bylo vybrané místo, začali jsme přemýšlet o cyklistech, se kterými bychom chtěli dílo vytvořit. Po několika e-mailech a telefonátech jsme dali dohromady mezinárodní tým jezdců z Kanady, Švédska a Neměcka. Kevin Landry, Karen Eller, Janne Tjärnström, Jenny Liljegren, fotograf Mattias Fredriksson a francouzský filmař Gaëtan Rey tvořili partu, která byla připravená zachytit oblasti Sunnmøre a Nordfjord.

Švédy čekala 10 hodinová jízda autem z Åre do Strandy, my ostatní letěli do Ålesundu. Náš guide Oscar Almgren ze společnosti Uteguiden nás vyzvedl a o 2 hodiny později jsme také konečně dorazili do hotelu Stranda, náši základnu tohoto výletu. Dobře se vyspíme a můžeme jít na to. Jsme připraveni fotit a točit hned od zítřejšího rána.

DEN 1.

Kola nastavená a připravená k rozjezdu, oblečení sladěné, svačina zabalená (to se týká mnoha vyjížděk a všeobecně i mnoha cyklistických túr, není tu zrovna dostatek příležitostí k občerstvení) a vyrážíme na Lievarden, krásnou horu jen pár kilometrů od Strandy. Mezi místními turisty a běžci je tento trail velice oblíbený. Nachází se nedaleko města a nabízí překrásné výhledy přes fjord. “Jízda” začíná úzkým singltrekem hned s několika prudkými technickými pasážemi přerušovanými plynulými úseky - obojí skýtající pohledy beroucí dech. Oblast je dokonalá, pokud se chcete stavět před kameru, ale před vlastním sjezdem je třeba dostat se na vrchol trailu. Jednu věc jsme se v Norsku naučili hned první den ježdění: cesta dolů je často také cestou nahoru. Takže jsme náš den zahájili pěkným výšlapem s koly na vršek hory, nezapomněli se tam zapsat do knihy návštěv a pak už jsme byli všichni připraveni pustit se do první lekce.

DEN 2.

Počasí se neustále měnilo, čímž se měnil i náš denní plán. Probrali jsme situaci a nakonec se rozhodli přejet trajektem a jezdit na Liahornetu, dalším z mnoha vrcholů tvořících region Sunnmøre.

Chvíli jsme jeli po pohodlné šotolinové cestě, než se napojila na turistickou stezku. Opět převládala technika pěší turistiky vedle kola. Jak jsme tak tlačili kola směrem vzhůru, uvědomovali jsme si spojitost mezi ski touringem a tímto svérázným norským stylem horské cyklistiky. Většina norských bikerů jsou také lyžaři a zdá se, že tento způsob cyklistiky ski touring inspiroval - dlouhými stoupáními a často také dlouhou chůzí. Nejdůležitější cíl je dostat se na vrchol, bez ohledu na obtížnost. Jakmile se ocitnete nahoře, opravdová zábava může začít. Ten den se náš sjezd skládal ze směsice divokého přírodního terénu a stezek svévolně přecházejících z pěších na cyklistické, projížděli jsme mezi vznešenými skandinávskými břízami, míjeli charakteristické norské dřevěné chalupy, tzv. Såtra.

“Nikdy neignorujte nevyzpytatelnost cest. Třetí den ráno jsem dostal textovku z domova (Britská Kolumbie) od kamaráda Tennysona. Jeho přítel z dětství Torstein Engeset žije ve Strandě a Tennysona napadlo, že bychom ho mohli krátce navštívit.” — Kevin Landry

DEN 3.

Po dvou dlouhých dnech ježdění, filmování a focení jsme se usnesli, že trochu zvolníme. Ráno jsme strávili na idylickém místě jako stvořeném na pohlednici s typickými norskými domky. Teprve potom jsme se vydali na Torsteinovu rodinnou farmu Solgen Mat na tradiční norský  Fenalår (sušená jehněčí kýta) a čerstvé domácí pivo. Odpoledne se vyvinulo zcela neočekávaně a všichni ocenili, že mohli nabrat novou sílu na další práci s kamerou.

Torsteinovým a Engesetovým díky za příjemně strávený den!

Den 4.

Navzdory počasí, které stále nebylo tak úplně na naší straně, se čas krátil a my měli navštívit ještě několik míst a nafotit pár záběrů. Dohodli jsme se, že z Sunnmøre odjedeme do regionu Nordfjord. O několik hodin a trajektů později už jsme byli na cestě do Gloppen/Haugsvarden a zdálo se, že ne sami! Součást provozu tvořily ovce a krávy, které nás nutily jet maximálně opatrně a pozorně. Pro ty, kteří neřídili, to znamenalo dostatek času k obdivování krajiny a poslechu našeho guida Oscara.

Je nekonečným zdrojem vědomostí o regionu a místních horách. Informoval nás, že Gloppen je jedním z míst, kde cyklistická obec momentálně staví oficiální cyklistické stezky. Jak jsme tak s očekáváním vzhlíželi ke zbrusu novým trailům, opět jsme pozapomněli, že naše cesta dolů bude zároveň stoupáním k jejímu startu! Na vrcholu nás čekal přenádherný výhled na fjordy pod námi a měli jsme štěstí, že jsme je stihli zachytit těsně před tím, než nás obklopila hustá mlha. Zbývající část dne jsme strávili hlouběji v lese a užívali si hlinitopísčitý terén.

DEN 5.

K zakončení našeho pobytu v Norsku jsme zvolili jednu z místních klasik - starou poštovní cestu: Den Trondhjemske Postvei. Ve skutečnosti jsme se chystali jet jeden úsek 700 km dlouhé trati vedoucí z Bergenu do Trondheimu, která byla postavena v roce 1785 z důvodu pokrytí regionu poštovními službami. Stoupat jsme začali na příjemné šotolinové cestě, která vzápětí odbočila na krásný, časem poznamenaný singltrek kroutící se až do horského sedla. Máte-li trénované nohy a dobrou techniku, dá se vyjet až úplně nahoru! Závěrečný úsek tam vysoko na planině byl úžasný, vychutnávali jsme si každý kousíček úchvatného výhledu na velmi známý Geirangerfjord s přehlídkou výletních lodí.

Po pěti natáčecích dnech nabitých akcí a k velké úlevě nás všech vyhlásil náš nebojácný náčelník Mattias „sjezd bez kamer“.  S posledními slovy na rtech odstartoval a závod rozjel. Klesání ze sedla jsme si opravdu vychutnali, zatáčky řezali i smýkali, nadšeně se tvářili. Radostně jsme křičeli, nahlas se smáli, a tím tuhle jízdu oslavovali.

Horskou cyklistiku kolem norských fjordů bychom rozhodně nepopsali jako „typickou“ (tedy alespoň ne v takové podobě, jakou známe). Ale jestli rádi objevujete nové a jste po každou výzvu dostat se na kopec, pak veškeré úsilí, které obnáší tlačení a přenášení kol, bezesporu stojí za to. Získáte nejen překrásné obrázky, ale seznámíte se také s nádhernou divokou přírodou, inspirujícími singltreky a nezapomenutelnou kulturou. Není pochyb o tom, že Norsko má co nabídnout.

To nejlepší z pánské trailové kolekce

Přejít na produkty

To nejlepší z dámské trailové kolekce

Text : Sarah Merminodová, Kevin Landry | Foto: : Mattias Fredriksson | Video : Gaëtan Rey

Zvláštní poděkování : společnostem Fjord Norway a Uteguiden za jejich obrovskou podporu